
RSP • No. 59 • 2018: 45-55 

 

45 

 

 

 

 

 
 

ORIGINAL PAPER 

 
 

Media in the Political Context of Post-communist 

Montenegro 
 

Natasa Ruzic 
 

 

Abstract: 
The Soviet press model was characteristical for Montenegro during the period of 

Socialist Federal Republic of Yugoslavia. The fall of communism affected on the media 

system and media market in Montenegro. After the adoption of the Law on Public 

Information, the new private media have appeared on the media market, which was a 

significant change comparing to the previous system. Ten years after the fall of 

communism, the changes continue to happen on the market, so the ex state media RTCG 

transformed into the public service, and with the support of the international institutions 

the legislative framework was adopted, as well as the first ethics code of journalists. 

Furthermore, during that period, the first self-regulatory media body was established, 

while the formal education of journalists has started, through the Journalism study 

programme at the University of Montenegro. After gaining the independence in 2006, 

the trend of increasing the number of media has continued, as well as improving the 

legislative framework. However, despite of the mentioned changes, Montenegrin media 

still haven't got the high level of media freedom. Nevertheless, they still possess all the 

characteristics of the Mediterranean media system.  

 

Keywords: Media System; Montenegro; Post-communism; Legislative Framework; 

Political System. 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
 Associate Professor, PhD, University of Montenegro, Faculty of Political Science; Email: 

nruzic@ac.me. 



Natasa RUZIC 

46 

 Introduction 

After gaining independence on 21 May 2006, Montenegro went through 

changes at the governmental and political level that also reflected on the media system. 

The changes of a largely formal character have brought the media into a position where 

they are still dependent on the legislative and executive power that use various forms of 

leverage to exert pressure and establish control on the market primarily through the 

legislative framework and advertising. The position of the media is further aggravated 

by the fact that in a country with 620 029 inhabitants (Monstat data from the last 

census in 2011) there are as many as 5 daily newspapers, two weekly newspapers, 34 

electronic publications, 18 TV channels (two national, 4 local public service 

broadcasters and 12 commercial ones) and 53 radio stations (two national, 14 local 

public, 35 commercial, 2 non-profit broadcasters) fighting to attract their target group. 

These figures best illustrate why the Montenegrin media are focused on mere survival. 

The economic crisis that has affected the entire world since 2008 has a great impact on 

media operation and the level of media freedoms. Under the conditions of economic 

dependence, contemporary Montenegrin media are forced to accept various 

“compromises and concessions” just to survive, which leads to manipulation of the 

public in reporting on daily topics. It is evident that economically dependent media no 

longer think of preserving credibility with the audience, but rather become “flexible” by 

adapting to the rules of the game imposed on them, while the citizens’ trust in the media 

is constantly declining. 

Bearing in mind all these problems, in this paper we will analyze the situation in 

the Montenegrin media market and abstract the factors that influence the functioning of 

the media and the work of journalists. In addition, on the basis of the classification of the 

media systems by Daniel Hallin and Paolo Mancini, we will identify the common 

characteristics of the Mediterranean media system and the Montenegrin media market. 

 

 Development of Montenegrin media in different historical circumstances  
Montenegro is still remembered in the history of culture and journalism by the 

founding of the first state-owned Cyrillic printing house in 1493. The ruler Đurađ 

Crnojević bought the first printing press in Venice and together with hieromonk 

Makarije printed books of religious type (Đurić, 2003:492). But, Montenegro couldn’t 

develop publishing activity due to the constant wars with the Turks, so all subsequent 

publishers, Božidar Vuković Podgoričanin and his son Vicenco, printed books abroad, 

and delivered them to Montenegro. It was only during the time of Petar II Petrović 

Njegoš that a new printing press was purchased in 1833, and after two years in the 

period from 1835 to 1839, the yearbook Grlica (Turtledove) started to be published, 

with texts from literature, discussions on the history of Montenegro, and various 

geographical and statistical (Miljanić, 2001:26). However, historical circumstances did 

not favor Montenegro this time either, which in the absence of ammunition in the fight 

against the Turks was forced to melt this printing press and make it into bullets. 

However, Prince Danilo promised that as soon as Montenegro is liberated from the 

Turks, he would buy a new printing press. He fulfilled his promise in 1860 and after the 

end of the war he bought a printing press in Vienna. However, compared to the 

European countries in which the first weekly paper appeared as early as in 1605, the first 

printed newspapers in Montenegro appeared relatively late. It was not before 23 January 

1871 that the weekly newspaper Crnogorac (Montenegrin) was founded by Prince 

Nikola (this day is celebrated in Montenegro as the day of journalists). The 



Media in the Political Context of Post-communist Montenegro 

47 

aforementioned weekly was published until 1873, when it was discontinued under the 

pressure of Turkey and Austria-Hungary, and in 1873 the newspaper Glas Crnogorca 

(The Voice of the Montenegrin) was established, and was used by the Montenegrin ruler 

to inform the population about his decisions, but also for the propaganda of the ideas of 

liberation. 

During the rule of Prince Nikola in addition to weekly newspapers, daily 

newspapers appeared as well on the media market, and the first Law on Media was 

passed. And while the first daily newspaper in Europe was published in 1702, the first 

daily newspapers in Montenegro: Dnevne novosti, Telegrafske vijesti, Najnovije 

telegrafske vijesti, Dnevni list, were not established until the time of the World War I 

(Vojičić, 2016: 35). From the founding of the first weeklies, the press was in the hands 

of the ruler and served primarily his interests, while the opposition media were harshly 

oppressed by Prince Nikola. The first media law, adopted in 1905 during his reign, 

guaranteed freedom of the media only on paper. In accordance with this Law the press 

was free, and censorship and administrative measures, as well as different sanctions, 

were prohibited. Limitations in the freedom of press existed only with regards to 

insulting the ruler, call for armed rebellion or changes in the order of succession. Also, 

media had to publish a rectification submitted by the authorities or the person mentioned 

in the text because otherwise the newpapers could suffer financial penalties (Vojičić, 28-

29). Each newspaper had an editor-in-chief who was a Montenegrin national with 

permanent residence in the territory of the Principality of Montenegro. However, the 

conduct of Prince Nikola testifies that the Montenegrin ruler was not very benevolent 

and democratically inclined towards the opposition press, which is best illustrated by the 

discontinuance of the newspapers Narodna misao (Thoughts of the People) and 

Slobodna riječ (The Free Word). The first one criticized the work of the Montenegrin 

government in a direct or indirect manner by ridiculing the members of the political elite 

of the time, while the other one was also publicly declared as an opposition newspaper, 

so the Montenegrin authorities took over control over the newspapers considering that 

these two opposition-oriented newspapers could threaten political stability of the country 

(Vojičić, 32- 33). 

During the rule of prince and later king Nikola, Montenegro was constitutional 

and parliamentary monarchy. After the First World War in 1918, at the illegal and 

illegitimate so-called Podgorica Assembly, backed by official Serbia, Montenegro lost 

sovereignty, although it was on the winning side as an independent country which had 

suffered great losses. During the entire 20th century Montenegro was a part of wider state 

unions, more precisely from 1918 to 2006. After illegal annexation to the Kingdom of 

Serbia, it became a part of the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, reduced to a 

geographical and administrative concept, depraved of national and state subjectivity. In 

the Second World War Montenegro stood out in the fight against fascism and incited the 

first mass-scale antifascist uprising in the conquered Europe on 13 July 1941. In 1944 as 

an equal federal unit it became a part of the Federal People’s Republic of Yugoslavia 

which was later renamed the Socialist Federal Republic of Yugoslavia. In that period, 

the “new media of the 20th century” were founded in Montenegro, i.e. the first radio and 

television station. The first radio station Radio Cetinje started with a one-hour program 

broadcast in 1944, and after five years it moved to Titograd and changed its name to 

Radio Titograd, while the year 1964 when a report recorded on Montenegrin television 

was broadcasted on the news program of TV Beograd (TV Belgrade) is considered as the 



Natasa RUZIC 

48 

start of the television program broadcasting (http://www.rtcg.me/rtcg/istorija.html, 

2018). 

 

The influence of the political system on the media system until 2006 and 

after gaining independence  
After the fall of the socialist system, Montenegro underwent a process of 

democratization with a two-phase transition. The first transition was in the period from 

1989 to 1997 and it is characterized by the victory of reformed communists on the first 

multiparty elections. In this period the work of opposition parties is hampered, level of 

civil and media freedom was limited, so it was characterized by hybrid, semi-

authoritarian regime with elements of oligarchy (Vukićević and Vujović, 2012: 55-56). 

It should be noted that the 1990s are remembered after the civil war in Yugoslavia, 

during which all former republics exited the Federal Republic of Yugoslavia, with the 

exception of Montenegro. The second phase of transition starts after October 1997. In 

this period there is observance of international standards during parliamentary elections, 

but despite the progress, there are evident pressures from Belgrade due to unsolved state 

and legal status and open aspirations of Montenegro for independence (Vukićević and 

Vujović, 2012: 57). Till 2003 Montenegro was the only republic of the former 

Yugoslavia that joined the State Union of Serbia and Montenegro. However, after three 

years, Montenegro also exited the union with Serbia. 

Political changes during the 1990s reflected on the media system as well. Until 

1990, in Montenegro, as a semi-authoritarian system, there were only state-owned media 

whose reporting was directed by the interests of the party. In fact, according to the 

classification of media systems by Fred Siebert, Theodore Peterson and Wilbur 

Schramm in their book “Four Theories of the Press”, Montenegro could be classified 

under the Soviet media model. After analyzing the situation on the media market in the 

1950s, Siebert, Peterson and Schramm classified media systems as authoritarian, 

libertarian, social responsibility, and Soviet-totalitarian. 

 

Table 1. Media systems according to Siebert, Peterson and Schramm 

Authoritarian Libertarian Social 

responsibility 

Soviet-totalitarian 

Initiator – 

Britain – 16th 

and 17th century 

First applied in Britain 

in 1688 

America – 20th 

century 

USSR 

State and private 

entities establish 

media 

Mostly private entities In the hands of 

private entities until 

the government 

takes over the media 

Solely in the hands 

of the State 

Function – to 

serve the politics 

of the ruling 

party and the 

State 

To inform, entertain, 

gain profit, and also to 

control the government 

To inform, 

entertain, gain 

profit, and initiate 

discussions 

To promote success 

of the party 

Media are 

established solely 

upon approval 

(royal decree) 

Anyone with initial 

capital 

Anyone wishing to 

make a statement 

Loyal and devoted 

party members 

Government Impropriety, Violation of human Party criticism 



Media in the Political Context of Post-communist Montenegro 

49 

criticism is 

prohibited 

warmongering is 

prohibited 

rights is prohibited is prohibited 

Media are 

controlled by way 

of censorship 

Left to the market, and 

to the courts 

Professional ethics Political and 

financial control by 

the government 

Source: Table taken from Malović et al. (2014),  Masovno komuniciranje  (Mass 

Communication), p.79 

 

As can be seen from the table above, the Soviet media system is characteristic 

of the USSR, but it was also adopted by other communist countries. This model is based 

on Marxist-Leninist-Stalinist teachings with the elements of Hegel’s philosophy, and of 

the Russian philosophers of the 19th century. Under such conditions, media are 

exclusively state-owned and glorify the achievements of the ruling party. The media 

companies employ loyal members of the party, and criticism of party tasks is strictly 

forbidden (Malović et al., 2014: 79-80). Naturally, in comparison with the Soviet 

communism model, the socio-political system in the SFRY was much less rigid, but the 

government used the communist party’s methods in relation to the media. Until the 

1990s, two mainstream media played an important role in informing the citizens, i.e. in 

state propaganda, in the socialist republic of Montenegro: the oldest daily Pobjeda, 

which was founded in 1944, and the state-owned media company RTCG, which started 

broadcasting the radio program in 1949, and television in 1964.   

The first changes that brought hope that things are moving for the better on the 

Montenegrin media market occurred after the fall of the socialist system, i.e. in 1993, 

and the reforms reached their peak in 2002. During the 1990s, after the adoption of the 

Law on Public Informing, the country experienced privatization of the media, media 

pluralism, inflow of foreign investments on the media market, while the state media 

remained in hands of the ruling political party. First private media such as Vijesti (1997), 

Dan (1998), Radio Elmag (1994), Radio Antena M (1994), as well as private TV 

channels emerged on the market. With the Law on Public Information from 1998, media 

were partially freed of domination by political parties. However, realistic 

transformations of the media system started from 2000 when Montenegro set out on the 

journey of European integration and accepted the Media Freedom Charter within the 

regional table of the Stability Pact (Ružić, 2017: 21). 

Owing to the reforms, the Montenegrin media system assumed different 

characteristics, but despite the establishment of private media and the adoption of the 

legislative framework and the journalists’ code of ethics, and the education of media 

professionals, Montenegro still has the features of a system that is characteristic of 

countries with a low level of media freedoms. After Siebert, Peterson and Schramm, a 

new classification of media systems was presented by Daniel Hallin and Paolo Mancini. 

Based on the analysis of the market, media relations and political parties (political 

parallelism), the level of professionalism (autonomy, education and respect for the code 

of ethics), as well as the degree and nature of government intervention in media, they 

identified three media systems: Mediterranean, North-European and North-Atlantic 

models. These three models were created under different historical conditions that 

reflected the relation of the ruling structure towards the media and the market itself. 

 

 

 



Natasa RUZIC 

50 

Table 2. Media systems according to Hallin and Mancini 

Mediterranean model North-European model North-American model 

France, Greece, Italy, 

Portugal, Spain 

Austria, Belgium, Denmark, 

Finland, Germany, the 

Netherlands, Sweden, 

Switzerland 

Britain, USA, Canada, 

Ireland 

Low level of media 

freedoms 

High level of media 

freedoms 

Evident commercial 

pressures 

State has the role of the 

media founder, regulator 

and financier 

State provides media 

subsidies 

State allocates small 

subsidies 

Development of 

commercial media started 

rather late 

Early development of mass-

circulation media 

Early development of mass-

circulation commercial 

media 

State model of the public 

service broadcaster 

Strong public service 

broadcaster with autonomy 

Strong public service 

broadcaster 

Low newspaper circulation High newspaper circulation Medium newspaper 

circulation 

instrumentalization by the 

government, political 

parties and industrials 

State bears responsibility for 

the conditions under which 

the media operate 

State influence on media is 

limited 

Journalism focused on 

commenting 

High level of journalist 

autonomy 

Journalist autonomy limited 

due to commercial pressure 

Problem with self-

regulation 

Developed media self-

regulation 

Insufficiently developed 

self-regulation 

Low level of 

professionalism among 

journalists as a 

consequence of political 

pressure 

High level of 

professionalism 

High level of 

professionalism 

Formal education of 

journalists started rather 

late 

Journalist education started 

in the period from 1920 to 

1960 

Journalist education started 

already in late 19th century 

Source: Table taken from Hallin and Mancini, Comparing media systems, 2004, pp. 67-

68 

Why is Montenegro classified into the Mediterranean media system? We will 

answer this question through the analysis of the situation in the Montenegrin media 

market. First of all, the mentioned media system is characteristic of countries with low 

level of media freedoms. From the moment of establishment, the Montenegrin media 

have been exposed to political pressures. As already mentioned, the media were under 

political control even in Prince Nikola’s time, but the situation regarding this matter did 

not change significantly in the post-communist era, and has not changed even today. 

According to the organization ‘’Reporters without Borders’’, the press freedom index in 

Montenegro has constantly been decreasing since 2009 till 2015. In 2009 Montenegro 

was ranked 77, whereas in the following year it fell to 104. In 2011/12 it dropped three 

steps lower and in 2013 it was ranked 113. In 2014-15 it was ranked 114th, and during 

2016-2017 it was at the 106th place, and today it holds 103rd place 

(https://rsf.org/en/ranking/2018, 2018). The assassination of the editor-in-chief of the 

daily newspaper Dan, Duško Jovanović, physical confrontations with journalists Mladen 



Media in the Political Context of Post-communist Montenegro 

51 

Stojović, Tufik Softić, Lidija Nikčević, Olivera Lakić setting the cars owned by the 

media concern Vijesti on fire, attacks on the editorial office of the opposition-oriented 

media contributed to these ratings. It is clear that journalists and media in Montenegro 

are exposed to pressure from the state or the owners who, through the media, realize 

their interests and confront their enemies. A survey by CEDEM from 2011 on a sample 

of 147 journalists showed that over 55% of respondents rated the level of media freedom 

in Montenegro as negative (Bešić, 2011: 10) 

The legislative framework in the countries of the Mediterranean system needs to 

be improved as political structures always find a way to establish control over the media. 

Montenegro started the process of extensive media reforms in 2001 when a working 

group led by the national Secretariat for Information was formed, and worked for as long 

as eleven months to establish the first legislative framework. International organizations 

Council of Europe, OSCE, IREX and European Agency for Reconstruction had an 

important role in this process. The representatives of the Government, Montenegrin civil 

sector, professional associations, state and private media participated in the working 

group. The work on the transformation of the media sphere began after the analysis of 

European experiences, the experiences of countries in transition, the preparation of 

expert reports, and resulted in the adoption of a set of media laws: Law on Media, Law 

on Radio-Diffusion and Law on Public Radio-Diffusion Services “Radio of 

Montenegro” and “Television of Montenegro” (Ružić, 2017: 28). The said laws were 

adopted in accordance with the international conventions and recommendations of the 

Council of Europe such as: International Convention on Civil and Political Rights, 

European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, Council of Europe 

Declaration on Freedom of Expression and Information, European Union Directive 

“Television without Frontiers”. According to the adopted legal regulations from 2002 

Montenegro committed itself to privatization of the oldest newspaper Pobjeda and 

transformation of RTCG into a public service. 

 The adopted media laws of 2002 were supposed to result in changes in the 

media market regarding the level of media freedoms. Many media experts explain that 

all these transformations in the media market were the result of compromises of the 

government who needed the EU support on the road to Montenegro’s independence. 

However, as of 2006, the position of the media and the conditions under which they 

operate on the Montenegrin media market have deteriorated as the government tries to 

limit media freedoms through media laws. 

Both Montenegro and the Mediterranean media system are characterized by a 

state-owned public service broadcaster.Today it is evident that the Montenegrin public 

service created in 2002 by transforming the former state media has not undergone any 

significant changes due to political pressures and financial dependence. Control over the 

public service broadcaster is gained, among other, through the legislative framework, 

through the appointment of administrative bodies and financial dependence. For 

example, amendments to the Law on Public Service Broadcaster after 2002 were 

focused on weakening of the position of the public broadcaster (amendments  to the Law 

on Public Broadcasting  Services of Montenegro were passed in 2008, 2012 and  2016). 

In 2008 first amendments to the Law on Public Radio-Diffusion Services of Montenegro 

set back the level of media freedom because the funding of the public broadcaster via 

radio-diffusion subscription and a part of fee for radio receivers in motor vehicles was 

canceled. This amendment was rather radical because it led the public service to a 

complete financial dependence from the state. According to Article 15 of the Law on 



Natasa RUZIC 

52 

Radio-Diffusion Services of Montenegro, the public broadcaster is funded from several 

sources: budget, marketing, production and sale of audiovisual works, from endorsement 

of program content, organization of concerts and different types of events.  

Another type of political pressure is that the amendments to the Law on Public 

Radio-Diffusion Services of Montenegro, which proposed a new manner of funding of 

the public service, were adopted by the Parliament only after almost two years. 

According to Article 16 of the Law on Public Radio-Diffusion Services of Montenegro 

from 2008 the state is committed to allocate 1.20 percent from the budget on annual 

level with a view of funding RTCG. Due to the economic crisis, it was proposed to 

amend this article, i.e. that the state is to allocate 0.3 percent of GDP, which would 

contribute to the stable financing of the public broadcaster. However, from October 

2014 until July 2016, the Assembly could not adopt the amendments to the Law because 

they were blocked by the opposition parties which wanted to take over control over the 

public broadcaster. In 2016 prior to the parliamentary elections, the opposition parties 

conditioned the authorities that the resignation of the director of RTCG was the basic 

prerequisite for signature of the Agreement on Free and Fair Elections. By using the 

blackmail method, the public service broadcaster fell into the hands of the opposition. 

Pressures on PSB are visible through appointment of the managing director and 

the members of the Council of RTCG (Administration and Management of RTCG is 

prescribed by the Law on Public Radio-Diffusion Services of Montenegro (Article 20 to 

Article 54). They are reflected by the fact that the members of the Council of Public 

Service are appointed and dismmised by the Assembly according to Article 27 of the 

Law on Public Radio-Diffusion Services of Montenegro. This article of the Law is quite 

controversial because in 2007 the work of the Council was blocked for the reason that 

the Parliament did not want to confirm the appointment of five members of the Council. 

Only after following appeals by the OSCE and the European Commission, a term was 

confirmed to one of the members.  

Last year, the political fight for the public service broadcaster became open. In 

November and December 2017, the Parliament dismissed two members of the Council 

due to conflicts of interests which drew great attention from the public and was 

perceived as a type of political pressure and an attempt by the ruling party to regain 

control over RTCG. In addition, the Council voted for the third consecutive dismissal of 

the Director General of the public service broadcaster. This situation testifies to the 

unsuccessful attempt to transform the state-owned media into a public service 

broadcaster. 

Political pressures are closely linked to financial pressures. As we have already 

said, a large number of media outlets that cannot survive without alternative sources of 

funding, including, among other, assistance from the state, are fighting for their place in 

a small market. Marketing stake totals from 9.5 to 10 million Euros, a small amount 

considering the number of media on the market. The state provides financial aid to 

media through the Law on the Control of State Aid.  For example in 2017, the state 

provided aid to broadcasters in the amount of 1,847,189.16 Euros (Nenezić and 

Vuković, 2017: 20). This kind of assistance influences the editorial policy of the media 

and the method of reporting on important political issues. Montenegrin government has 

the ability to influence the media not only through state subsidies, but also through 

advertising. A non-governmental organization Centre for Civil Education accused state 

institutions in its annual reports ‘’Equal Chances for all the Media’’ of non-transparency 

regarding advertising, marketing and media financing from the state budget. 



Media in the Political Context of Post-communist Montenegro 

53 

Low level of media freedoms and high degree of instrumentalization of the 

media also affects the level of professionalism. Journalism is focused on commenting 

instead of informing citizens. The most common form of manipulation is media framing, 

where the interlocutors are selected in accordance with the editorial policy of the media, 

and it is already known what they will say. The disempowered position of the journalists 

and the pressures they face in the editorial office are vividly illustrated by the research of 

the Trade Union of Media of Montenegro for 2016 (the sample comprises 54 journalists 

from various media companies, and 12 qualitative interviews with journalists, lawyers, 

media experts) which found that 55% of the respondents indicated that censorship did 

have a great impact on their work, and journalists often resort to self-censorship 

(Camović, 2016: 20, 18). Journalists employed in private media are not free of pressure 

either, so respondents explain that media owners do not accept critical reporting on 

powerful business people.  

Political pressures also reflected on the level of professionalisation. Since 2002, 

the ethical norms and self-regulation of the journalistic profession are in the focus of the 

media community. During that same year the first Journalists Code of Ethics of 

Montenegro was adopted, and one year later the first media self-regulatory body was 

established with the help of OSCE.  However, due to market polarization, in 2012 three 

self-regulatory bodies were established in Montenegro. Members of the Media Self-

Regulation Council include nineteen media companies that favour the government, 

while the opposition-oriented media established their Council that did not become reality 

so they decided to engage an Ombudsman in the editorial office. In addition, the Local 

Press Council was established, consisting of media, i.e. weekly and monthly newspapers 

from local Montenegrin municipalities. 

In comparison with European countries, Montenegro started formal education of 

journalists rather late. It was not until 2003 that the Faculty of Political Sciences, where 

future journalists are educated, was founded. Until the establishment of the mentioned 

university unit, journalists were educated mainly in courses organized by the Institute for 

Media. 

Journalists are the weakest link of the media chain and not only that they suffer 

from pressure, but are also poorly paid. Their position is constantly worsening, of which 

the Trade Union of Media in Montenegro is continuously warning. It is therefore not 

surprising that many journalists see their profession as a springboard for political career 

and social engagement. It is enough to have a look at the current Parliament’s session 

where among delegates one can find former journalists from the public service or 

opposition media. Because of socio-economic status, journalists are leaving the 

journalistic profession and establishing their own non-governmental organizations. 

According to the research of the Trade Union of Media of Montenegro, the average 

journalist salary in Montenegro is EUR 470, and it remains unclear how many 

journalists have signed an employment contract and how many of them work informally 

without insurance and pension contributions. 

 On the basis of all of the above, we can say that the situation on the 

Montenegrin media market best illustrates all the characteristics of the Mediterranean 

media system: low level of media freedoms which is a direct consequence of the 

connections between political parties, businesses and political centres of power, as well 

as financial dependence; media are not owned by the state, but due to connections with 

business, they have the ability to control publishing and public manipulation; 

commercial media were founded only after the fall of socialism, i.e. after the 1990s; 



Natasa RUZIC 

54 

failed attempt to transform the former state-owned media company into a public 

broadcaster model; self-censorship and censorship as a result of political and financial 

pressures; underdeveloped media self-regulation due to market division; the legislative 

framework needs to be improved because modern media laws leave space for public 

service control. This relates primarily to Article 27 stipulating that the Parliament 

appoints and dismisses the Council members on the proposal of the Administrative 

Board; development of formal academic education for journalists did not begin until 

2003. 

 

Conclusion  

Bearing in mind all the listed problems in the contemporary market, we can 

conclude that during socialism the Montenegrin media system may be classified into the 

Soviet press model, while today’s market has all the characteristics of the Mediterranean 

media system. Both systems are characteristic of countries with a low level of media 

freedoms in which the media are controlled by the ruling structures. In essence, the 

difference is only in the name, the increase in the number of media and formal changes, 

since the situation in the Mediterranean media system cannot be changed due to the 

historical circumstances in which the media developed. 

The media in Montenegro are the object of political games and of the fight for 

dominance by the ruling and the opposition parties, which is particularly evident in the 

case of the public service broadcaster or they are toys in the hands of powerful 

individuals with political aspirations that are presented as “independent media”. 

However, it is evident that the media market has not undergone significant changes even 

today because there is no real political will for change. Control over the media market is 

established through the deterioration in legislation, the state subsidies, and advertising in 

media favouring the government. In a polarized market, the media openly cheer for 

different political options, while the interests and the needs of the public are ignored. 

The contemporary market is characterized by the quantity of media in which journalists 

identify with the editorial policy of the media company and use their position to confront 

the opponents, while the dissatisfied citizens have developed a sceptical attitude towards 

the “fourth branch of government”.  

 

 
References: 

Bešić M. (2011). Mediji, medijske slobode i demokratija u Crnoj Gori. Podgorica: OSCE, 

CEDEM. Retrieved from: http://www.cedem.me/programi/istrazivanja/ostala-

istrazivanja/send/31-ostala-istrazivanja/846-mediji-medijske-slobode-i-demokratija-

u-crnoj-gori-maj-jun-2011 

Camović, M. (2016). Indikatori nivoa medijskih sloboda i bezbjednosti novinara. Podgorica: 

Sindikat medija Crne Gore. 

Đurić, D. (2003). Novinarski leksikon. Beograd: YU Marketing Press, Novosti. 

Hallin, D., Mancini P. (2004). Comparing Media Systems. UK: Cambridge University Press. 

Malović, S., Maletić F., Vilović G. and Kurtić N. (2014). Masovno komuniciranje. Zagreb: 

Golden marketing- Tehnička knjiga, Sveučilište Sjever. 

Miljanić, M. (2001). Novinarske poduke i douke ili kako postati loš novinar. Podgorica: 

Radio Crne Gore, Inproprex. 

Nenezić, A. and Vuković, D. (2017). Jednake šanse za sve medije u Crnoj Gori. Podgorica: 

Centar za građansko obrazovanje. Retrieved from: http://media.cgo-

cce.org/2017/06/Jednake-sanse-za-sve-medije.pdf. 



Media in the Political Context of Post-communist Montenegro 

55 

Ružić, N. (2017).  Public Service Broadcasting in Montenegro. Sarajevo: Analitika. 

Tadić Mijović, M. (2009). Transformacija RTCG u javni servis (zakonski okvir i praksa). 

Master thesis, Podgorica: Faculty of Political Science University of Montenegro. 

Vojičić, B. (2016).  Sloboda štampe u Crnoj Gori 1905- 1914. Nikšić: NVO Civilni forum. 

Vukićević, B., Vujović Z. (2012). Ustavno i političko-pravni okvir Parlamenta u Crnoj Gori 

1989-2012. In Demokratske performanse parlamenata Srbije, Bosne i Hercegovine i 

Crne Gore (ed. S. Orlović), Beograd, Sarajevo, Podgorica: Fakultet političkih nauka 

– Beograd, Sarajevski otvoreni centar, Fakultet političkih nauka UCG, pp 55-76.  

Reporters without borders. Retrieved from: https://rsf.org/en/ranking/2018. 

RADIO TELEVIZIJA CRNE GORE, www.rtcg.me. 

 

 

 

Article Info 

 

Received: June 10 2018 

Accepted: August 28 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


